Recenzija knjige Radmile Karlaš Ej drugovi jel' vam žao


Marjan Hajnal 


Posvećena roditeljima autorice i jednom vremenu, knjiga „Ej, drugovi, jel' vam žao“, 

predstavlja svojevrsni hommage minulom periodu, u državi koje više nema. Samim 

naslovom, ekstrahovanim iz poznate oproštajne pjesme obojene istinskim socijalizmom,

odjekuju žal za rastankom prijatelja, i bol produbljen anticipiranim definitivnim razlazom 

najgore vrste, ratom. Ne tako davno, uz tu pjesmu rastajali su se drugari pri završetku 

radnih akcija, na kraju služenja vojnog roka, izviđači, ferijalci, gorani... drugari koji su se 

iskreno voljeli. Nije moglo biti iskrenije, a ni teže, kad već više nisu smjeli ni mogli 

drugovati. Jer, neki zli ih podijeliše i zabraniše slogu, uništavajući sve što su mogli. Ipak, 

nisu mogli uništiti sve, posebno ne ono što se izdvojilo kao vanvremensko – ljubav. 

Radmilin tekst je istovremeno osebujan lirski iskaz i paralelna retrospektiva 

najznačajnijih odlika epohe Yu-zajedništva. Kao voditeljica kroz tu epohu, sama suočena 

sa lomom i gubitkom ljepote bivanja u već izborenom prostoru slobode i bratstva, tim 

svojim pomno bilježenim osvrtima na blisku prošlost, markira put kolektivne anamneze 

kojom objektivne i poštene promatrače i saučesnike vezuje, a mlađe obavezuje da se 

suoče sa činjenicom da je Jugoslavija građena na najboljim vrijednostima i, nažalost, u 

tragičnom haosu porušena zahvaljujući arbitrima sistematski planirane destrukcije.

Život revolucije, u revoluciji život, pobuna s razlogom i inteligentna dovitljivost, od 

školskih dana, brigadirskih, ratnih i poratnih. Put glavne junakinje, Iris, izbor je 

odrastanja kao fenomenologija nonkoformizma, sinonim je aktivnog otpora svođenju na 

„niko“, na fizičke i duševne kazne, ucjene i prijetnje, potkresivanje zasluga suviše dobrih 

koji su odskakali u svemu. Na svu sreću, taj put samosvojnosti poduprt je značajnom 

podrškom roditelja, ali i prijatelja, istomišljenika, koji kao heroji istine i pravdoljubivosti, 

zalažući se za neprikosnovenu i nepovredivu slobodu drugosti, radije sami stradaju nego 

da postanu dio sistemskog stroja za drobljenje samosvjesnog individualiteta. 

Teško je, preteško i tragično, biti vječita žrtva degradacije, trećerazredan, biće niže 

kategorije, uprkos svim očiglednim talentima i zaslugama za doprinos stvaralaštvu, 

izgradnji, progresu, kulturi, humanosti, međunarodnom ugledu. Njima se nikada nije 

opraštao kvalitet.


Radmilina deskriptivno-analitička dijagnoza uzroka raskola je neumoljiva:

Bili su poraženi. Jer su bili suviše dobri. Odskakali su. Trebalo ih je potkresati. Da budu 

slični drugima. Otud ona krađa. Pobjednici su bili redom nekakvi silni kadrovici unutar 

naselja, uključujući i komandanta. Punokrvni apartčici. Iris je zamišljala kako one 

njihove pokradene bodove prilažu za bolji kadrovski stan ili značajnije namještenje na 

duže staze. Jer je planiranje rezultiralo. Nije bilo mjesta iznenađenjima. Sve je tako 

besmisleno. Iris se nikad nije dopadalo da bude isplanirana. Pomisao da je bila dio 

nekog nevidljivog organizma, specijalno uzgojenog u laboratoriji za tu svrhu, bila joj je 

nesnosna. Nema te epruvete koja bi tebe i mene izdržala, Iris. Primjetila je da su masline 

u Traskovim očima za nijansu tamnije. Ovo je laž; zagrcnula se. Nije u pitanju to što su 

nas pokrali, već ta laboratorija. Stvoriće čudovište. Bila je na rubu suza i to joj se nije 

dopadalo. Nas dvoje ćemo znati da smo bili u pravu kada sve odnese đavo; rekao je 

Trasko tmurno. Iris ih je vidjela poslije. Bili su u onim istim konfekcijskim odjelima, ali 

tad je već započinjao rat. Apartčici. Njihova gljiva muhara raspršila je sjeme i premda su 

se sada predstavljali drugačije, nju nisu mogli da zavaraju. Jednom muhara, uvijek 

muhara.

S jedne strane hommage i literarno-estetička propedeutika, a s druge strane knjiga 

Radmile Karlaš je posve zaslužena osuda aparatčika vlasti, minornih duša 

poslušnika/sadista, karijerista, kriminalaca u krznu sekretara, komitetlija, zaslužnih za 

krah socijalizma i njihov suicidalni atak na bratstvo i jedinstvo, izronjenih iz pepela i 

mora krvi, kako je rezultate Revolucije i NOR-a nazivao Drug Stari („Mi smo more krvi 

prolili...“). Kamuflirani destruktori uzeli su sve što im je borba i žrtva drugih dala, da bi 

im se zahvalili tako što su porušili i zabranili i sama sjećanja na njih. 

Iris svojom pojavom i slavenskom inačicom Perunika asocira na vrhovno božanstvo 

Starih Slavena, Peruna. Perun je zaštitnik ratnika. Njime su se kleli vojnici, u borbi, i pri 

sklapanju sporazuma. Kod svih slavenskih naroda postoji veliki broj uzrečica, doskočica, 

zdravica, vezanih uz Peruna, Gromovnika. Iako moćan, razoran, vrlo važnu u prirodi 

Perun ima u obnoviteljskoj funkciji groma. 

Misija Iris je da obnovi prijemčivost za istinu i poredak pravde. Njene analize su moćne, 

gromovničke, kao Perunove munje pogađaju i bole. 

Iris je autobiografsko ovaploćenje duševnosti same autorice zanimljivog i, s 

historiografskog stanovišta posmatranog, veoma bitnog hronološkog faktografskog 

preglednika toka događaja i uloga ljudi zaslužnih za sve što je obilježilo, i epopeju 

uspona, i fijasko svega pozitivnog. Na taj način ta knjiga predstavlja sažetak činjenica 

koje su u nomenklaturama postratne udžbeničke i druge literature prekraja, ili, brutalnim 

atakom na povijest, u potpunosti izostavlja. Utoliko je dragocjenija Radmilina knjiga koja 

kao izuzetan informator može biti od velike koristi svima koji se budu zanimali za 

povijest Jugoslavije. U njoj su na sažet i argumentiran način prezentirani svi bitni 

momenti i formativni principi funkcioniranja Yu-socijalizma. Onima koje bude 

interesiralo, ta knjiga poslužiće kao dobar udžbenik u kom se mogu naći hronološkim 

metodom izloženi podaci o tokovima realizacije državnog projekta zvanog Jugoslavija, sa 

likovima protagonista o kojima mlađe generacije nemaju uvid tokom sadašnjeg 

školovanja, a pripadnici starijih generacija već gube, ili su izgubili, osobnu poziciju u 

opusu kolektivne memorije. Svojevrsnim projektom sinteze lirike i dokumentarnog 

arhiviranja činjenica, tom knjigom konzervira se i sjećanje na heroje izgradnje SFRJ, čije 

su žrtve svete. Tačnije, ne dopušta se nastavak trenda zamjene teza i relativiziranja 

zločina koje su počinili raznobojni kvislinzi i kleronacisti na području Jugoslavije. 

Nažalost, katastrofalni rasplet doveo je do totalnog devastiranja ne samo spomenika 

revolucije i uništenja dokumenata, već i do temeljitog ruiniranja samog ideala čovječnosti 

realizirane i samopotvrđivane u herojskim borbama protiv arhidemona otjelovljenog u 

svim formama veleizdaje, defetizma, dekadencije, denuncijacije, destrukcije, 

dehumanizacije, viđenih na Sajmištu, Banjici, Kozari, u Jastebarskom, Jasenovcu, 

Sarajevu, Mostaru, Foči, Višegradu, Zvorniku, Prijedoru, Grabovici, Heliodromu, 

Ahmićima, Srebrenici... Knjiga ovakvog formata ne dopušta da sidro nametnutog 

zaborava zarobi neometanu plovidbu galije slobode mišljenja i govora do nekih novih 

luka i horizonata čovječnosti.

Pratilac Iris je Kenan, kao sjena vjerni drug, još jedan tragički heroj, dijete socijalizma i 

simbol vremena sa čijim se istekom u pješčanom satu rastočio i sam smisao, pod 

razornim uticajem negatora mogućnosti zajedništva. Njen alter-ego i nesebični zaštitnik, 

druga je strana samosvjesnosti same Iris, između mledenačkog blago hedonizinarog 

zanosa, do otriježnjenja totalnim porazom i udesom Bitka tokom rata.

Revolucije, kao plime i osjeke, budu i prođu. 

A njegova je Iris-Irida, zlatnokrila Zevsova glasnica, koja sa Olimpa silazi na Zemlju da 

bi i u carstvo mrtvih prenijela odluke Vrhovnika, ona koja ne posustaje u traganju, 

osluškivanju, čekanju. 

Nježna i moćna, vihorno hitra, vidovita i duginim spektrom oduhovljena, sjetno 

povrediva i nepokorna, vječno je u potrazi za blagom, makar se ono preselilo u svijet 

sjena, prenosi im zavjet svog Tvorca, da je već oživotvorena i smislom trajanja 

afirmirana, među svim prolaznim pojavama, – to je centralni nosivi smisao kojim odiše 

ova dopadljiva knjiga Radmile Karlaš, – jedino oda ljubavi besmrtna.

Marjan Hajnal

Tel Aviv, 24.10.2020

Comments