Bekiru Misirliću
piše Radmila Karlaš
Pogrešna riječ ostavila je mučan
dojam, kao da su se slike izvile i više vrijedile tako izdvojeno od njihovog
tvorca koji se dodatno skupio u svom malom tijelu.
Na momenat se ništa nije čulo. Čak su zamrli
i otkucaji srca. Oprečno drugačije od malopređašnjih momenata kada su
razgovarali i smiješili se. Dok nije izgovoreno. Nana nije mogla da
preduprijedi riječ koja se tako naglo izvila iz usta krupnog čovjeka i
prijeteći počela da prelazi razdaljinu do sićušne prilike. Koja nije bila u potpunosti
spremna, mada je izvježbanost reagovanja na slične situacije donekle ublažila
iznenađenje. Ali, ne i ono što je uslijedilo. Mislila je da će se mala
porculanska figurica na koju ju je podsjećao razbiti u paramparčad. Nije se
razbila. Desilo se nešto još gore. Zatvorila se u sebe i makovi na zidovima
prestali su isijavati.
Činilo se kao da su svi zastali pred moćnim
vratima iz bajke, iza kojih su se za tren vidjela silna čudesa, da bi im se
potom ona zalupila pred samim nosom. Reza je navučena i više ništa nije moglo
da se učini. Nit je prekinuta. Dotok do čarobnog vrela, koje je još živo
ključalo u slikarevoj glavi, prekinula je riječ. Ostalo je samo da se robuje
pustoši koja je nastupila. Kako se to desilo.
Sjedili su sučelice. Intonacija
je dobovala po stolu na kojem su se presijavale skorene četkice za platno.
Slikareve modre oči su iskrile, dok je govor nespretno kasnio za mišlju. Poslije se često pitala
zašto i ostali nisu pažljivije zagledali njegove oči. Da li ih je zasjenila moć
tamno crvenih makova boje krvi, koji su se resili sa zidova.
Htio je da kupi sliku, gost kojeg
su doveli. Najprije je isporučio pozdrave iz svog grada. Čovjek nije ni
naslutio da je ličilo na milostinju, da se siromaštvo i ponos slikara nisu
mogli tako rastakati. Materijalno se svud okolo već odavno obrušavalo
pokazajući po ko zna koji put kako je ta besmisao trajna kategorija. Slikar je
bio sa druge strane, prožimajući svijet smislom
koji će se, jednako ironično, zasnivati na beskrajnoj patnji kroz stravične
porode. Ta povezanost se činila gotovo kao apsurd, ali je bila jedina moguća i
toliko vjekova živuća simbioza.
„Kupio bih jednu vašu sliku,
stalo mi je da vam pomognem. Čuo sam da živite teško...“ glas koji se obrušava
kao lavina.
Tajac. Slikar se više ne osmjehuje,
intonacija nasuprot zabrundala je kao lomljava i narušila vibraciju ljepote,
ostavivši samo krhotine. Nije bila u pitanju samo smislenost pitanja, već uhu
gotovo nedostupna nota koja slikaru nije promakla. Oralni izraz je kasnio, ali
je misao hvatala, još dublje, kao da joj je
sama nemogućnost tečnog izgovora ustupila dodatni prostor da se ionako
bujna, razlije. Gost nije prepoznao. Osjetio je samo nelagodu zbog navlačenja
reze, ali se i dalje pitao zašto.
Nana je već ljuta na uljeze, mada
zna da je nepravedna što očekuje suviše od njih. Suviše beskraja. Njen pogled,
krhka figurica. Makovi isijavaju. Povukao se na prag niti gdje su se susreli.
Nije mu morala reći koliko joj je žao zbog grubosti i netaktičnosti riječi.
Znao je. Samo, nije više htio da učestvuje. Vremena je bilo malo, nije ga htio
trošiti na taj način. Više nije posmatrala krhku slikarevu figuricu. Nije bilo
potrebe. Ugnježden negdje duboko u njoj, baš kao i njegove slike, nisu
podrazumijevali da gleda izvanjsko. Zbunjeno, krupna prilika se pridigla. Gest
dobročinstva je lapio kao smrad koji
kad-tad ustukne pred svježinom.
Kada je poslije razmišljala o
svemu tome, Nana je bila sigurna da je krupna prilika nasuprot slikara krenula
sa dobrom namjerom. Njoj je bilo jasno da ju tu namjeru njen tvorac stavio u
savršen pretinac dobročinstava i da mu ništa nije mogla zamjeriti u vezi toga.
Mogla je samo prebaciti sebi prisustvo nekoga ko nikada nije osjetio
tajanstvenu ruku i ko baš zbog toga može i pomisliti da se bar i djelić
nedokučivosti, koju je slikar uspio osoviti u zapažanje prosječnog pojedinca na
svojim platnima može tek tako kupiti.
Godinama ranije, bio bi to prihvatljiv potez
, stoljećima isti, gonjen porivom i željom da se ljepota posjeduje i sažme u
dio životnog prostora. Time bi se nadoknađivala odustnost ljepote koja bi poput
presušjelog izvora lapila u čovjeku.
Godinama ranije. Tada, u toj prostoriji s
policama od sirovog drveta prepunim knjiga, poslaganim od poda do plafona i
bojama koje se suše na kistovima nije bio momenat. Slikar je oduvijek znao, a
ona je posmatrajući ga uvidjela da su se
vječnost i ljepota kao nikad prije toga
udružile i to malo tijelo učinile gotovo eteričnim. Bolilo ju je, jer je znala
da je samo pitanje vremena, ali ju je sjećanje na onu veličanstvenu nit prenulo
i vratilo joj spoznaju da se smrt oslanja na život. Glave poluokrenute ka
velikom prozoru, Nana i tad jednako kao i sad stoji. Kao što je i toliko puta
stajala tokom suludog vremena stravičnog rata. Makovi su iza nje. Ne mora da ih
gleda, osjeća ih. Baš kao i slikara, to malo klupko mesa i kostiju u kojem um i
srce grozničavo bubnjaju. U tragu dio njenog proživljenog života i sjećanje na
bol nestanka uobličenog u jednoj urni, poklopljenoj crnim mermerom. I kad je
sve naizgled prošlo, sučelice su, kao polomljene figure nekog prastarog
lutkarskog pozorišta. Gledajući tu urnu, a ne vidjeći je, osjećala je njegove
ruke koje je grabe. Pune nesavladive strasti kojoj se opirala i na kraju
oduprijela. Njena misao propraćena usputnom rječju bila je prenuta glasom koji
je ispuštala krhka figura. Nagovještaj
skorog beskraja dala mu je izoštrenost čula da je sa lakoćom razumjeva,
prije no što bi ona čiji je jezik sa lakoćom valjao riječi preko usana
izgovorila.
„Nisi ti htjela da budeš tek dragulj na toj
ruci, puki ukras. Ali, budi sigurna da je on dio tebe, tvoje iskonskosti ponio
sa sobom negdje u svemir...“ Misli su im se sudarile i prožele u neizgovorenom.
Znala je da će tako uvijek biti, ma gdje bile kosti. Popunili su dio kosmičke
matrice. Vrijeme makova. Gdje god bi tada uprla pogled raskoš boja.
„Nikada nisam razmišljao o tome da li se
makovi nekom sviđaju ili ne. Slikao sam ih nekad, a vratio sam im se zbog
potrebe za tim fenomenom svjetla i boja. Imam želju da tu količinu energije za
bojom i svjetlošću ispoljim i realizujem.“
Zlo je napolju i oni ga osjećaju. Vrišteće
glave iz crnih tempera krče sebi put.
„Ako nema ničeg što bi hranilo duh, strada
čovjek, baš kao i tijelo ako ga se ne
hrani“, glas popunjava prostoriju.
Uporno je tražio vrijednost života na
zemlji. Kroz život mrava ili puža, u rastu mladice iz majušne saksije u uglu
sobe. U zvuku muzike, koja je vibrirala skladom i odvraćala od disharmonije
okolo. Kada je onaj vanjski počeo da se rastače pravio je svoj svijet. Okolna
stvarnost je bremenila strahotom koja se dala osjetiti, bez da je čovjek i vidi
okom. Svijet je uranjao u tminu i morala se domišljati svjetlost. Jezik tada nije zaplitao. Slikar iskri iz
fotelje u blizini njenog pogleda.
Makovi joj se osmjehuju iz
njegovih očiju, sa stola nadomak, zidova, polica, potom plamte. Raduju je.
„Umjetnost je duhovna vrijednost realizovana
materijalnim. To je vrlo zanovjetno, pretvoriti materiju u jedan korjenitet.
Nije tako jednostavno, jer materija je ništavna bez ljudskog doprinosa. Ruka
kod umjetnika bilježi sve, od vremena, njegovog otkucaja, pa do prostora i
svjetlosti.“
Svemir je proždirao ljude tminom.
Savlađujući sopstvenu tamu iz sekunde u sekundu, iz minute u minutu, iz dana u
dan, iz godine u godinu slikar je svojim sjajem razgrtao tamu. Osjetila je to
kada je prvi put prošetala njegovim slikama koje su je ispunjavale. Jednostavno
se desilo. Platna i boje na njima
detektovale su njenu sopstvenu svjetlost. Pojačavala je. Inače bi to
bila obična platna sa nešto više purpura. Ovako su naprosto isijavala kroz
nju.
Poslije su riječi počele češće da zapliću.
Kada bi je neko tad pitao kako su mogli da se sporazumijevaju kada je on
govorio sporo i teško, izostavljajući ponekad i cijele riječi, iznenadila bi
se. Ne zato što joj je taj nemušti jezik bio savršeno jasan, već što njima
riječi gotovo da i nisu bile potrebne. Kao da se od njegovog do njenog čula
poimanja pružila nit koja je odvajkada bila tu. I upravo kroz tu nit ona se
uplela u kao krv crvene makove istovremeno dodirujući blaženstvo beskraja gdje
ju je čekao njen neproživljeni san. Više nije bilo urne, ni pepela. Slikar ju
je oslobodio tog balasta. Pružio joj je nit. Osjećati niti značilo je i poimati
smrt smislenijom, jer se na nju naslanjao život u svoj svojoj punoći. Slikar i
ona postali su saučesnici u pritajenoj igri postanja i bezvremena.
„Ne želim ispustiti svoju svjetlost, svaki
umjetnik bilo slikom ili rječju treba da je isijava. Jer baš mi treba da se
usmjeravamo upravo na tu svjetlost i da putem svojih misli i ideja dajemo
čovjeku i njegovoj duši oslonac u svim vremenima, u ovom svijetu, da spusti
ruku ili da se osloni kako bi mogao letjeti dalje...“ svaku riječ polako
izgovara iskreći plavilom svojih očiju.
Nana se trgnula. Ponovo je to ta soba, ali
drugačija. Jer je glas gosta odijelio sliku od umjetnika kao kad neoprezan
ljekar presječe glavnu aortu. Nije mogla to da podnese. Baš tad kad se
slikarevo tijelo umorilo, pa se količina užasa probila iz tame i sjurila u
njegov mozak. Oživjevši crteže sa kricima koji izobličuju lice. Crne glave koje
niču iz tempera i vrište. Vibracije su bile stravične. Začepila je uši.
Gledala ih je poslije, te
vrišteće glave na zidovima umjetničke galerije. Post mortem. Crteži su podsjećali. Krici su bili izmješani sa
svjetlošću koja se probijala sa obližnjih makova.
„Ako nadu približimo ne misleći na vrijeme,
jer svi smo mi 'od tad do tad', ta svijest nam daje razlog za radost“, sinule
su mu riječi u njenom mozgu. Sjeća se da mu je ruka tad zastala u gesti, a
osmijeh se razlio licem.
Krici su i dalje odzvanjali sa lica prepunih
užasa na crtežima po zidovima, ali je obilje makova počelo da plavi prostor
galerije ne ispravljajući užasom iskrivljenu mimiku, ona je i dalje bila tu.
Ali sa makovima i svjetlošću koja je iz njih izbijala, krici su se mogli
podnijeti, moglo se živjeti sa njima.
(April 2002.)
Comments
Post a Comment