Kako sam postala nevidljiva i ostale priče s Polja pamuka







Nedavno je jedna, meni draga bratija od pera, boravila u Banjaluci. Shodno onoj Sličan se sličnom raduje, obradovah se i nagrnuh. Naime, birvaktile sam im se toliko radovala, da su mi suze išle na oči od smijeha svaki put kad bih bacila pogled na njihove pisarije. Toliko sam se smijala, pa obnevidjela doživjeh da  me jednom iz cisterni gradske  "Čistoće-nečistoće" zaliju svojim šmrkovima, dok sam nevino sjedila ipod mosta na Vrućici kraj Vrbasa i čitala njihove kreacije. Trebalo je već tad da to bude znak! Ja se smijem, dok se niz mene cijedi ona silna, šmrkom nanesena prljavština.
Momci su bili The BEST! Momci s bine. Bilo ih je više nekad. Tu su sad njih dvojica. 

Momci s Jadrana.  Sad ih gledam, kao u škripu (impresija potpisnice ovog teksta) pride Treći, izvan škripa, koji je u nešto drugačijoj poziciji, jer on je, kako bi se to već reklo, neka vrsta njihovog hroničara. Škrip se podmazuje, ni manje ni više do ljudskim mesom. I, da nisam već poludila, tad bi.  Od dodatnog prizora. Ona, koja nije Banjalučanka i koja je poznata kao Žena koja puno priča i ništa ne kaže, sa popriličnim stažom u gotovo privatizovanoj fondaciji stranog imena i On, koji takođe nije Banjalučanin, pozamašno grlato bezbojno piskaralo,  kojeg ću u ovom slučaju zvati Bucko Bruka. I šta koga boli uvo ko je Banjalučanin, a ko nije. Prvenstveno mene. Ne zato što sam ja neka vajna Banjalučanka, a jesam da se ne lažemo, već zato što sam živjela u ovom gradu, TADA. Retorički vješana, suštinski proganjana, praćena, maltretirana i na koncu ekonomski slomljena. 

Kaže jedan od one dvojice iz grupe The BEST sa bine "...Mi smo pisali o zločinima tokom Bljeska, Oluje, pa su se čak i bliski rođaci okomljavali na nas zbog toga..." Slobodna reinterpretacija potpisnice ovog teksta glede iste suštine. Eto, potpisujem i ja, samo sa drugačijim naci - predznakom. Šta ima veze kojeg je predznaka naci faca.  I, vrlo često dotrči iz (bes)krvnih relacija.

 I sad ćeš ti meni unjkavo stvorenjce sa bine pričati o tome ko je u MOM gradu zaslužio da mu grupa The BEST gostuje u škripu, a ko ne.  Da ironija bude veća, unjkavo stvorenjce sa bine učinilo je sve u svojoj moći da ovakvih kao ja ili takvih kao što su dječki s bine, u mom gradu nema. Naravno, mene još ima, ali to niko ne vidi. Glede tog užasa, jedan pas je demonstrativno napustio gledališČe. Prije toga, ćuko je počeo neutješno da tuli iz prvog reda.  "Analitičari" na bini se nisu zbunjivali, pa sam lagano počela da tulim i ja. Onda sam se sjetila da sam nevidljiva i nečujna, pa sam začepila gubicu. Kvalitetni ljudi novinari nemaju posla, kaže Bucmasta Bruka sa bine.   U gradu nema kritične mase, unjkavo se proteže falset Žene.

Zaboravljajući da sam nevidljiva i nečujna,  kažem, Znam, jer ja ne postojim, a da bi postojala nekritična masa poput tvoje, kažem ja Njoj i Njemu, onda nas ima da  nema. Naravno, nikog ne zbunjujem niti prekidam svojim nesuvislim lamentacijama, jer me zapravo nema. Već godinama se neka piskarala u Banjaluci pitaju ko bi mogao da im objektivno izanalizira situaciju  u Manjem do mog., pa kad im neko rijedak kao poštenje u Tornju manjeg spomene moje ime, oni sliježu ramenima. Kako da išta pitaju nekog koga nema. Dakle, kako me nema, ako izuzmem pomenutog ćuku koji me detektovao, ali on se kao svjedok ne računa, gledam iz gledališČa one kojih i te kako ima. Jer njih utoliko više ima, ukoliko mene nema. Prosto. Ovi drugi za koje još ne znam koliko ih ima, odnosno nema, momci The BEST, vidim došli su trbuhom za kruhom. Vide oni da na poljima naše ex domovine ima više goniča robova, do pamuka. I muka mi je, kako odavno nije bila.  Opet gledam ove što ih ima. Sjećam se kad sam kod pomenutog Bucka Bruke odmah nakon rata odvela ekipu švajcarskih novinara da mu dadnu pare za neki list na propalom fakultetu. Smatrala sam da je to sevap.
Njima su dali pare, a meni značku sa runolistom. Još je čuvam kao sjećanje kako sam od početka činila sve u svojoj moći da jednog dana nestanem. Bucko Bruka učinio je sve nasuprot. Uvijek ga je bilo dovoljno svuda, i tamo i ovdje, obično niko ne bi razumio šta priča, što je bilo savršeno. Kako je kao svaka neznalica pričao vrlo glasno, ljudi su uglavnom začepljivali uši. A on je pomno radio na sebi. I oko sebe. Skupocjen automobil, stan, omiljeno lice sa TV ekrana. Prije mog konačnog nestajanja srela sam se sa vlasnicom Fondacije komplikovanog imena i unjkavog glasa. Neka plemena od ranije pričala su da se u toj Fondaciji ponekad može malo založiti, ono kao neko svratište da čovjek prezalogaji da kosti ne ostavi u bespuću i da dobije koju kap vode. To mi je bila posljednja ili gotovo posljednja nada, jer su oko mene bila nepregledna pustopolja. 

Tako se ja odvukoh u svratište, gdje mi Gospodarica istog reče kratko i britko, A ne, ti ne. Zabezeknuto upitah, Zašto baš ja ne. Dobih odgovor, Jer ti ne, vidiš li budalo da tebe više nema. Ja koja ne vidim treba sad da vidim da me nema. A kako ja da vidim ako ne vidim i ako me pri tom nema. Upitah razjapljenih gladnih usta da mi razrješi tu enigmu nad enigmama, na šta mi Gospodarica gladnih unjkavim glasom krenu nadugo i naširoko govoriti svojim čuvenim stilom da puno priča, a ništa ne kaže, a kad joj i to dojadi, zalupi mi vrata pred nosom.  I posljednji susret bi s Buckom Brukicom koji se igrao svojim igračkama. Ni on me nije razaznao. Pokazah mu značkicu Runolista, ali ništa. Veli, vidi samo rever od moje jakne, a Runolist mu ne znači ništa. 

On je više za dupli hamburger. Runolist je za koze, reče. Kada si suviše vidljiv, onda nema druge do da vremenom postaneš nevidljiv. Vidiš, razlika između profi piskarala i vas, koji sve vidite i još o tome pišete ili pričate, a ne treba, je krucijalna. Vremena tranzicije podrazumjevaju nas. Mi smo dobili savršen okvir. Vi ste mi opet kao nešto suviše veliki, pa niste htjeli da se ugurate u okvire malih novina. Ne onih Malih novina, ne.  Osim toga, nećeš ti meni pisati protiv našeg Vrača, ne, to ne. Htjela sam da odgovorim, ali sam vidjela da on napreže sluh, traži me očima, uzima lornjon, ali me ne vidi.  

Uperih pogled ka bini i odjednom shvatih da ni dvojca iz grupe The BESTgotovo da nema. Nazirem im još oči, ruke i nema više ništa. Doduše, to da ovi nestaju primijetila sam i znatno ranije. Naročito kad bih neke poznanike s druge strane Rijeke pitala za njih. A oni meni, Ko ti je to, takvih ovdje nema. Kako nema, nedam se ja, pa to su momci The BEST. Jebo te, najbolji su sad oni koji idu u korak s vremenom, a ne ti koji nisu shvatali zakonitost društva. Pardon, korporacija. A to je, ne predajem se ja. Tranzicija, od fukare do bogataša. Ili prati ili shvati, kažu umno. A pljačka potkovana ideologijom nacionalizma iliti fašizma, blenem. Opet ona, ko te pita za pljačku, sve se mijenja, osim kamenja. Uštrpni i ti. A osjećaj za moral, pravdu. Možeš pisati bajke dušo, bolje ti je. A i njima. Opet postavih pitanje, ali mi rekoše da me uopšte ne čuju.  

Ah, zato je tu znači Hroničar, sinu mi.  Dječko koji pokazuje veliku knjigu. Sad može da kaže bilo kome, Ama čekajte, nisu oni nevidljivi, gledajte ljudi, evo ih u u knjizi.   Ono dvoje "analitičara" što pridržavaju škrip, jednako sjede, još uočljiviji. Kakva je ovo zajebancija pomislih. I kakvo licemjerje. Na bini sjede ljudi koji su, između ostalih, učinili sve da ja postanem nevidljiva. I sad mi oni tu trune o moralu, profesionalizmu i o svemu drugom o čemu pojma nemaju. Imaju brate poligon, nastao na rupi protjeranih, izginulih. I na rupi PRAVIH Banjalučana. Takve rupe su idealne za mediokritetstvo.

Nisu u stanju da postave jedno suvislo pitanje dječkima iz grupe The BEST. Da ne govorim o analizi, o onom što se najjednostavnije zove jedna normalna sociološka analiza zašto je takvo što gdje su Blistavi dječki ostavili trag nestalo, ugasilo se i zašto je nemoguće ustoličiti iole normalan kreativan novinarski obrazac u našim banana državama.  Ajde, ne brondaj, kaže moj partner, imenjak jednog od momaka The BEST. Ja ne brondam, obrecnem se. Već govorim. Znam, ali te ionako niko ne čuje, a bogami i ne vidi. U tu Fondaciju si možda i mogla da si malo niža, šira, gluplja... Nisam išla na konkurs za Miss debila, već da preživim. Moj partner me gleda iskosa. To ti je tako kad ne praviš kompromise.

Mi smo donji u ovom gradu, shvati. Neće moći, dreknem. Imam suviše i u glavi, i na glavi, dunem pramen kose, i neću da se pravim da sam idiot. A i živim kao što vidiš. Onda stanem. Ko kaže da ja živim. Pa, ja. Dobro, i ko još. Pa, imam svoj blog. I koliko ga ljudi čita. Dovoljno, avangarda i nije za tupane. Ti to zoveš avangardom, dva i po čovjeka. Hvata me za ruku, Ej, ko još opšti sa nevidljivima. Ti budalo, dreknuh sad najjače što mogu i zaletih se prema njegovom imenjaku iz okrnjene grupe The BEST, koja gostuje u našem gradu. Već ga i vidim i ne vidim. Kod mene je, očito, stanje puno gore, jer on mene izgleda uopšte ne vidi. Gleda bijelo u mom pravcu. A sigurna sam da me nekad razaznavao. Bar preko telefona.


Stišćem svoje posljednje dvije knjige i tutnem mu ih u ruke. Neće moći, gospodo, ima i mene. Ako nigdje, bar u mojim knjigama! Potapšem njihovog Hroničara lagano po leđima izlazeći, ta taj čovjek bar razumije. Nema veze što me ni on nije vidio, navikavam se. Samo se u očima psa na izlazu razazna prepoznavanje kad me ugleda. Potraja to tek jedan tren, a potom se i on okrenu svojoj koski. Što je sigurno, sigurno je.

Comments