Enver Kazaz
Izlaganje na promociji knjige u CKO Tešanj 30.4.2015. godine
Pogrešan peron je bez sumnje najbolja
knjiga Radmile Karlaš. Ona podsjeća na onaj prozni model što su ga klasici
ekspresionizma uspostavli na našem kulturnom prostoru, ali istodobno i tjera da
je dovedete u veze sa savremenim proznim susjedstvom. Osim Brkinih proznih
knjiga Monografija grada i Crna sveska, te zbirke priča S onu stranu života Dubravka Brigića,
ali i nekoliko Jergovićevih proznih ostvarenja, odnosno danas nepravedno već zaboravljenih,
proza Vlade Mrkića, ova knjiga nema šireg proznog susjedstva. Zapravo, njeno
susjedstvo su neke proze Irfana Horozovića, ili Vitomira Lukića. To navodi na
zaključak da je ovakva psihološka proza danas veoma rijetka, jer je
preovlađujući prozni model novorealistički, gotovo do kraja mimetski,
ponajprije opsjednut velikim temama, ratom na primjer. Ovo je vrlo intuitivna
proza koja ponire u podsvjesno, oniričko, instinktivno, u ono neizgovorivo u
čovjeku, ali neprestano pokreće i pitanja o drugom
- bilo da je on susjed kojeg se svakodnevno susreće, bilo slučajni prolaznik, ili,
pak, dolazi kao predmet naratorkinog ili nečijeg drugog promatranja i
psihološke, te psihološke i egzistencijalne analize.
Takva proza najzahtjevnija je za je
pisanje. Ona je za trenutak iskaz toka svijesti, pa na momenat psihološka analiza,
pa je, na trećoj strani, egzistencijalistički snimak životnih situacija, ili
realistički prikaz tzv. krajnjih stanja egzistencije. Danas kad se naši životi
odvijaju gotovo po automatizmu, kad smo zauzeti teškim egzistencijalnim
problemima, ili nas život naprosto melje, zaboravljamo analizirati vlastite
doživljaje, emocije, odnose, jednom riječju: ukupnost naših egzistencija, što
vodi mehanizaciji i reizaciji savremenog čovjeka koji je postao igrčka mračnih
mogućnosti moći - političke, merkanitislitičke, ideološke, religijske čak. Radmila
Karlaš piše upravo o takvoj egzistencijalnoj situaciji. To su krajnje
egzistencijalne situacije gdje se iskušava zlo, bilo ono povijesno, ratno, bilo
da je posrijedi zlo koje je smješteno u čovjeku, ili zlo koje nastaje u
međuljudskoj relaciji. Tako se dobija priča kao studija karaktera, studija međuljudskih
relacija, ili, na drugoj strani, proza kao etičko preispitivanje čovjekovog
postojanja u vremenu, ili, kao u Makovima,
priči o Bekiru Misirliću i prodaji slike, dolazi do izražaja svijest da se zlu
može umaći tako da se preradi u umjetničku kreaciju, a junaci priče okruženi svirepim
ljudima, ili malograđanima, stječu egzistzencijalni smisao i dostojanstvo
upravo zahvaljujući umjetnosti.
Nerijetko se priča u ovoj knjizi
zasniva i na snimci društvenog konteksta obilježenog ratnim užasom, kao npr. ona
pod naslovom Efendija, s kojim se
junak nosi, ne dozvoljavajući trijumf zla. Istodobno, priča zna preispitivati i
metafizički obzor egzistencije, npr. ona sa naslovom Čuj dženet, iz perspektive suočenja sa smrću i pitanja o onostranoj
dimenziji egzistencije. Ili se priča sa metafizičkog spušta u ideološko polje i
ironočno odnosi prema projketu kapilarne kontrole čovjekovog uma putem medija,
kao što je slučaj sa prozom Čovjek koji
(ni)je bio. U njoj junak priče, unutar groteskne atmosfere isljeđivanja
pred policijskim inspektorom, "ubija" čovjeka u televizijskom ekranu,
dokazujući inspektoru da zaista jeste "ubio" čovjeka kao ideološki
medijski konstrukt bacajući televizijski aparat kroz prozor.
Otud je pogrešan peron višestruko kodirana prozna metafora. S jedne strane,
to je čovjekov osjećaj da je uvijek, bez obzira na to kako se odnosio prema
vlastitoj egzistenciji, na peronu na kojem čeka pogrešan voz i da mu je cilj
putovanja pogrešan. Na taj način Radmila Karlaš razvija egzistencijalističku proznu
metaforu stanja apsurda, egzistencijalne zaleđenosti i nemogućnosti da se na
bilo koji način osmisli egzistencija. Druga semnatička linija ove metafore društveno
je uvjetovana. Ona se realizira u intersubjektivnim odnosima, kao npr. u priči Miris u kojoj usvojena djevojčica
razotkriva međuljudske odnose, pamteći preko mirisa ljudskog tijela svoje pravu
majku. Tako se pogrešan peron otkriva
kao metafora identiteta u priči koja je prava mala psihološka studija. Nužno je
napomenuti da su ovako psihološki nabijenu prozu na našem jeziku pisali npr.
Petar Kočić, Svetozar Ćorović ili Isak Samokovlija.
Treća semantička dimenzija naslovne
metafore knjige pokriva susret s drugim i kamijevski shvaćen egzistencijalni
nesporazum. Čovjek se neprestano zatiče na pogrešnom peronu čekajući da se susretne
s pravi ljudima u kojima će se prepoznati, a zapravo mu najčešće dolaze pogrešni ljudi, identitarni stranci, kao
u priči Tortura. To je priča o
starici, partizanki, koja umire i koja je samilosna prema svima drugima, a žena
koja ju pazi je fašistoidna kerberka koja ne dozvoljava realizaciju njene
samilosti. Tako starica putuje u smrt sa pogrešnog perona, bez šanse da ostvari
svoj etički i emotivni potencijal.
Pogrešan
peron je prozna slika našeg
vremena, sa svim njegovim traumama, ali i slika ratnog užasa preseljnog unutra,
u čovjekovu psihu i um, u odjeke u duši koja treperi nad proživljenim
iskustvom.
Kad se sve sabere, Radmila Karlaš je
potpuno neobična prozna pojava. I intelektualna pojava također, što je posebno
važno naglasiti. Unutar ovdašnjeg književnog života ona dolazi nekako s ruba,
pa potom s romanom Četvorolisna djetelina
postaje vrlo primamljiva čitalačkoj publici, jedna od najčitanijih naših
spisateljica, pa iznenada nestane iz žarišta književnog života, a sad dolazi
ova knjiga, jedna od najvažnijih recentnih proznih knjiga. A kad propratite
angažman Radmile Karlaš, vidite da je ona neprestano bila svoja. U najtežim
trenucima u ratnoj i poratnoj Banjaluci ona je bila svoja, kao što je to i
danas. Kad kažem svoja, onda mislim
na etičnost, angažiranost, jasan intelektualni stav, odgovornost. Takvih
spisateljica i spisatelja imate vrlo malo.
Upravo u potrazi za intimnim, unutarnjim,
oniričkim, podsvjesnim, intuitivnim, Radmila Karlaš je u našu savremenu
književnost unijela karverovski toplu i melanholičnu priču. Na kraju, osjećaj
da se nalazimo na pogrešnom peronu je, u konačnici, u ovoj knjizi riješen onim makovim
Bekira Misirlića. Pogrešan peron
pomaže da se čitalac orijentiše i vratiti sebi, svojoj nutrini, kako bi rekao
Humo, da nađe nutranji peron na kojem će čekati sebi drage ljude, ili sebe
samoga kao mogućnost drugačijeg vlastitog identiteta.
Comments
Post a Comment