Snovi, zvona, taxisti i naravno ON(o)


Piše: Radmila Karlaš



Taj dan je počeo u znaku Mile, kako ga već narodski zovu. Sanjala sam narečenog kako mi na nekom skupu-koktelu gdje se slio silni narod u obličju novinara i ostalih moralno nekonstutivnih kaže, prekinuvši me u roju psovki i pogrda koje mi na račun istog izletiše na usta:

 „E ti ne možeš ovdje jesti!“ 

A ja, mašući mu cigaretom ispred nosa odgovaram  k'o biva snu:

 „Pa ja zbog tebe odavno ne jedem, a i nekoliko stotina hiljada ljudi u ovom tvom ludom entitetu.“ 

Zapravo nije tvoj, ali se ti ponašaš kao da smo svi tvoja župa ili zaseok z.p. Laktaši, to mislim, ali nemam daha i da kažem, nešto me guši i da se ne probudih ova storija mi možda imala drugačiji kraj. Ili početak, ovisi s koje strane se (za)gleda. Taj dan se zaustavim ispred kioska da osmotrim cijene duvana za one motane, smotane ili limene (zbog tabakere) cigarete kako ih već moj komšo Jopa i ja krstimo od kada su paklice za nas boraniju postale luksuzno „uništavanje zdravlja.“ I začuh kikot, jednu od one vrste zaraznog smijeha od koje kao po pravilu redovno obolim, a da često još ne znam uzrok kikotanju. Smijem se ja tako njihovom smijehu, jer dvojica su,  kad ih kroz salve zakocenitisa začuh kako govore: 

„Matere, divi ovog čuvara!“ 

Pa ponovo hahaha i tad shvatih da se to oni smiju knjizi na izlogu ili tačnije, njenom naslovu, Vrač, čuvar RS.  Suze smijuljice koje me umiše,u sekundi ostadoše samo suze kad odoše ona dvojica, a ja shvatih da noćna postade dnevna mora. Isto veče, priča mi jedan banjalučki taxista kako ga je zapalo da vozi neku klijentelu na zabavu, slavu, žur, rođenje unuka, „uspješno laktašanje“, kako se kome svidi  kod Her Presidenta u Mrčajevce. Nakon onog što je vidio, a moralo je biti strašno, procjenih po njegovom bjedilu tokom rekonstrukcije događaja, s vrata je isto veče povikao ženi da pakuje djecu i šalje ih što dalje od BL, RS, BiH, regije... Sve mu se činilo da nijedna destinacija nije dovoljno daleko od te zlosretne Župe. 

„Curo draga,  to što sam ja tamo vidio ledi krv u žilama. Sve nešto trokutasto, bezvrato, odmah vidiš da je pola mozga prilikom rođenja ukinuto na konto lopovskih vijuga. Ajme, k'o đavolje kolo. A tek snajke, mati mila. Eto, vi ste učena žena, pa mogu s vama... Mene jednom odvukli na neku pozorišnu predstavu, ja sam vise za kina, ali dobro, bio sam pripit pa duro... A tamo sve idu neke prikaze k'o iz drugog svijeta, grešne, da te bog sačuva, a ima i neki veliki crni mačor. Ne sjećam se kako se zvala ta predstava, ali ima neke veze s majstorisanjem, sad ne znam kakve, više priliči sotonisanju...“

„Majstor i Margarita“, dobacih. 

„E ta, ma vidim ja da ste vi učena i pametna žena!“ ciknu sretno, a potom se opet snuždi. „E vjerujte, što ja vidjeh na tom imanju vam je ko đavolji pir. U ovom poslu sam se nagledao svakakvih ljudi, čim neko kaže A mogu mu izdeklamovati cijeli rodoslov. Eto vi, odmah se vidi da ste neka neobična duša i proričem vam dugo i uspješno siromaštvo, ne znate se vi ni gurkati, kamoli lakta...“ 

„Pustite vi mene, nego, ubjediste li vi svoju gospođu...“ prekidoh ga.

I tako ga žena u po pokreta preko ramena priupita šta je to bilo toliko strašno tokom vožnje do tih Mrčajevaca. - Ama ženo, sve, od NJEGA, a potom gostiju, sve neki kruškasti i kruškaske, kockasti i kockaste, a tek muziku da čuješ, cijela ikonografija je da ti se pamet okrene. I to smo ko biva mi, taj famozni entitet u državi.“

- Prvo,  djeca nisu paketi da ih pakujem i ostaju tu, na rodnoj grudi.
- Rodne grudi ti i nisu nekakve, samo da znaš!
- Šta sad hoćeš da kažeš, pričam o rodnoj grudi, a ne o sisama! A drugo, mi smo država, tako kaže moj Milence...
- Milence kažeš...
- Opet ti, nećemo o tome, to je bila samo mladalačka zanesenost. Imala sam tek 16 godina...
- (...)
- Šta's blen'o...
- Rekla si da si imala 19 godina i ne pitam te za TOG Milenceta, već za onog za kojeg si glasala.
- Pa o njemu ti i pričam. Joj, kakva su mu ramena, a tek zubi...
- Gdje si ti vidjela zube beno, ajd kaži gdje su mu zubi, ni usta mu ne vidiš kad sikće k'o poskok iz one zveke odakle te tak'u pametnu pokupih. Taj kao da je trbuhozborac ili priča na škrge...
- Dobri smo mi ikako kad ti tako o našima, eno ti onda onaj njihov Riđobradi...
- Ko je sad taj...
- Onaj što mu je ćaća pokro onolko od humanitarne pomoći, ali mu je istekla deklaracija, pa sad troši u Ahiretu, tačnije troše mu djeca, njima ta deklaracija još traje. Zadovoljan...
- Ženo, oni imaju svoje muke, mi svoje. Moja djeca će ići odavde i tačka.
- I treba da idu, ali do Mercatora, ovom mlađem dotrajale patike, spremi 150 maraka za nove.
- Hoćeš da te odalamim sad il' poslije. Neka ti kupi tvoj Milence, ne onaj, OVAJ što mu bilbord ljubiš sve skupa sa njegovim nevidljivim zubićima...

Dođe vrijeme da izađem iz taxija, pa otvorih vrata. „Rekao sam joj curo draga da ću da joj kupim zvono. Ona pita kakvo, a ja velim ono što stavljaju ovcama oko vrata. Pa kad ode u provaliju da je čujem i da za njom kao što i priliči tokom sahrane bacim grumen zemlje, tačnije, njene rodne grude. A djeca će otići negdje gdje im niko neće stavljati zvončiće oko vrata.“

Sjetim se ja često „mog“ taxiste, pa mu mahnem kad ga trefim negdje u prolazu. A oko mene stalno zvone neka zvona, ne ona za uzbunu, na ta više niko ne obraća pažnju, već ona ovčija. Meni se sve čini da ih svaki drugi prolaznik nosi oko vrata, pa upinjem pogled ne bih li ugledala i jadničkovu ženu. Tako hodajući već odavno kao Zombi i ja začuh blejanje, preblizu za moj ukus. Nešto na meni bleji. Toliko sam se uspaničila da sam i sama odljepila, kad  s olakšanjem shvatih da mi zvoni, odnosno bleji telefon. E nećeš, rekoh naglas i promjenih zvono na cvrkut ptica. Ptičice doduše znaju da seru kojekad iz vazduha, ali pri tom bar cvrkuću. Dok pastir blejećeg stada em redovno lijepi svoju pastvu govnima svakojake vrste, em obavezno odmjeri od šake do lakta što mu dođe i kao odrednica za geografski pojam, em odvede ovce direktno u provaliju. Uz gromko i odobravajuće blejanje.


U to mi zacvrkuta telefon, zove me drugarica iz moje nekadašnje branše, veli sanjala da her President opći s njom. Uh, rekoh, jesi li ovca u snu. Kakva ovca, izdrelji se ona preko telefona, ja sam ja. I znaš šta je najgore, sinoć sam morala do kasno ostati na poslu zbog  neke tupave vijesti vizavi njega. Ama dosta je što me prca u snu, pa evo i na javi. Ispustih vazduh iz pluća. Pa sad, kad je riječ o snovima, bolje biti gladan nego.. hm...hm... Zažvihdah u inat blejanju.


Comments