Iskra teta Senije

   

Piše: Radmila Karlaš



Ja zaboravljam lica, imena. Neki ljudi mi kažu, to je zato što si u mislima negdje drugdje. U nekom drugom svijetu. Jer, osim što sam novinarka, ja sam i književnica. Ali nikada ne zaboravljam utiske. Oni se u meni baškare, dozrjevaju i onda u nekom momentu samo se izliju. U riječi. Obično ne ostane samo na tome, onom ispisanom, utisci  imaju svoju misiju, čine moj život svrsishodnijim, bogatijim i ljepšim. Gotovo sam sigurna da ću jednom kada krenem Preko Modre Rijeke ponijeti samo to. Utiske.

I ponijeću u sebi, u onom djelu gdje prebiva suština stvari, i nju, teta Seniju. Vidite, o njoj sam već pisala. Naime, u jedno predvečerje prije gotovo šest godina tetak me vozio prema Vrbanji, sa odrednicom; kuća teta Senije. Sjećam se da smo skrenuli u pogrešnu ulicu, strmu i na mahove nepristupačnu, dok na kraju nismo izbili opet nigdje. Izašla sam iz auta, okrećući se izgubljeno oko sebe i začula Popov glas. Je li moguće, pitala sam se, ali bilo je. Moj drugar Slobodan Popović, zvani Pop baškario se na terasi jedne kafanice i vikao na sav glas; drugarice Radmila. Mi smo samoinicijativno odlučili da ostanemo drugovi i drugarice, izuzimajući se iz redova tobožnje gospode, prepuštajući tu gospodštinu poljima korova. E pa druže Pope, kad te već trefih, povikah i ja, znaš li gdje je ulica ta i ta. Posavjetova se Pop sa nekolicinom kafanskih drugara, pa povika. Drugarice Radmila, slušaj me dobro, aj tamo, pa lijevo, onda desno i nakon toga ne možeš mašiti. Slušam ga nestrpljivo, jer najveću nelagodu zapravo mi stvara pomisao da teta Senija stoji negdje na ulici i čeka me. Mada sam joj preko telefona rekla da ne treba i da ću je pronaći, nije htjela ni čuti. Izaći će da me dočeka. Mahnem ja tako drugu Popu, zahvalim se na retoričkim putokazima, uletim u automobil i kažem tetku smjernice. I vidim je izdaleka, teta Seniju, stoji u džemperu na početku svoje ulice koju ja nikako da potrefim i čeka me. Izlazim iz auta i trčim koliko me noge nose, prohladna je noć, pa razmišljam da se vjerovatno smrzla tako bez jakne ili kaputa. Ne znam da li ste doživjeli da uletite u nečiji zagrljaj i tu bi i da ostanete. Jer, to se meni desilo. Zavoljela sam tu ženu naprečac, nije mi trebalo vrijeme da je upoznam, vidim je tad prvi put, ali to ništa ne znači. Osjećam je instinktivno i tu nema greške i sad se vraćamo na početak ove priče, utiske. Rastopila sam se u njenom zagrljaju, ljekovita je kao oblog i ja tek tad shvatam i osjećam koliko mi je bio neophodan ovakav predah i  ovakve ruke. Poslije smo sjedili u njenoj kući ona, tetak i ja. Teta Senija je, uviđam odmah,  dinamična i pametna žena. Priča razložno i nadahnuto. Sjećam se da sam prije nekoliko godina zapisala da joj u zao vakat niko nije mogao pera odbiti. Da tako stješnjena na nacionalnu i omraženu manjinu, u stalnoj brizi za sina i  muža, nije posustajala dok se obračunavala sa onima koji su rat koristili da zastrašuju, pljačkaju, ubijaju. Prava naša bosanska žena sa osjećajem za čast, pravednost, ognjište i svoje. Sjećam se i tulumbi koje je poslužila onom naročitom nadarenošću naših žena, kada ne prekidajući priču uspjevaju da urade sve. Prinesu kolače, kafu, mezu i sve to tako olako, podrazumjevajuće... 

Kada smo pošli, teta Senija je stajala ispred kuće i objašnjavala kako da se isparkiramo da tetak ne zakači vrata automobila o ogradu.  Tetak i ja smo, sjećam se, tokom povratka sve vrijeme pričali o njoj. On takođe nije krio svoje oduševljenje. Svjetlili smo kao dva svjetlaca u malom automobilu, tako razdragani kao što dugo nismo bili. Eto, takav utisak je na nas ostavila teta Senija.
Sad, dok sjedim za svojim kompjuterom i tipkam, imam dilemu da li da to podijelim s vama. Suviše mi je dragocjen taj njen dio u meni, ta iskra. Kao krijesnica je, naizgled mala, ali za sve ove godine nikada se nije ugasila.

Kao što rekoh, ja često upoznajem ljude koji imaju mnogo lica, imena. Oni svi prolaze pored mene kao na traci i vijugajući nestaju. Ne mogu da ih se sjetim poslije i da hoću. Samo ponekad, izuzetno rijetko, neki od tih ljudi se zaustave, prođu kroz mene i tu ostanu. Zauvijek. Kao teta Senija.
Evo, privodim i ovo pisanje kraju. Na početku sam spomenula utisak, a sad, sigurna sam, u pitanju je iskra. Riješila sam i dilemu u vezi ove priče. Podijeliću sa vama utisak o teta Seniji. Njenu iskru koja je u meni ne mogu vam ni dati, a ni prenijeti, i vi to dobro znate. Sve što ćete dobiti, biće bar nekakav utisak dok budete čitali ovu priču. Ali, tu ne mora da bude kraj. Možda će vas iskra teta Senije koju ja svjetlim podsjetiti na vaše sopstvene, na koje ste sticajem okolnosti zaboravili. Na one ljude koji su prošli kroz vas, kojih možda više nema, ali njihove iskre jednako svjetle. Biće mi drago ako sam pišući ove retke uspjela u tome. Na kraju krajeva, sigurna sam da je i Univerzum sa svom svojom beskonačnošću sazdan od upravo takvih iskri koje zasjecaju tamu, i da ćemo se nakon svega svjetleći njima razaznati. 

Comments